Bluff fakturer

se er för vad ni gör både på internet o via annat! har själv fått hemskickade saker jag ej beställt !







Bluffakturor

Det är alltför vanligt att företag får en faktura eller orderbekräftelse på något som företaget inte har uppfattat som en beställning. Det kan vara något som uppfattats som ett kostnadsfritt erbjudande, ett kostnadsfritt korrektur eller liknande. Många företagare har skrivit under erbjudanden i tron att det gällt en annan produkt, till exempel Eniros Gula Sidorna eller Företag.

Om du fått en faktura, korrektur, beställningsunderlag eller annan handling gällande en tjänst eller vara som du inte har beställt eller accepterar från ett företag du tidigare inte varit i kontakt med ska du motsätta dig handlingen genom att göra följande:

1. Stryk ett streck över papperet och skriv "ej beställd" eller "motsätter mig betalningsansvar", på engelska "Not ordered"
2. Gör en polisanmälan som du själv lämnar till närmaste polismyndighet, du hittar en blankett för polisanmälan längst ner på denna sida
3. Faxa tillbaka handlingen till företaget, samt
4. Faxa en kopia på handlingen till Svensk Handels säkerhetsavdelning
010-47 18 677
5. För inga diskussioner med företaget per telefon. Betala aldrig för något som ni inte beställt.

Har du skrivit på ett underlag eller gått med på något per telefon men anser dig blivit lurad, gör följande:

1. Stryk ett streck över papperet och skriv "motsätter mig betalningsansvar beroende på vilseledande uppgifter", på engelska "reject payment due to misleading information".
2. Skriv: Svensk Handel kontaktade, på engelska "Swedish Trade Federation has been contacted".
3. Skriv: polisanmälan kommer att göras, på engelska "Complaint will be filed with the police".
4. Gör en polisanmälan som du själv lämnar till närmaste polismyndighet, du hittar en blankett för polisanmälan längst ner på denna sida
5. Faxa tillbaka underlaget till företaget, samt
6. Faxa en kopia på underlaget till Svensk Handels säkerhetsavdelning
010-47 18 677 (ej till vårt ordinarie faxnummer).
Spara eventuell skriftväxling med företaget, såsom den faktura du motsatt dig, brev där du motsatt dig betalningsansvar och så vidare. Dessa handlingar kan behövas som bevis.


Kommentarer
Postat av: Hanna

Hey! Jag undrar om du kan ta dig en sekund till att gå in här http://www.asusnordic.com/summertour/?p=338 och klicka på den rosa snäckan till höger om bilden. (jag är med i en tävling där man kan vinna en dator) Tävlingen avslutas idag kl 15.00, så jag behöver alla röster jag kan få... Det hade varit riktigt gulligt av dig! Kram//Hanna

2009-07-15 @ 13:31:10
URL: http://gratisbesatt.blogg.se/
Postat av: Sofie

vilken fin blogg du har! själv har jag lite problem. är kass på datoren när det gäller att tex designa bloggen, behöver hjälp! Titta in hos mig och se om du kanske har något tips! http://tiie.blogg.se

2009-07-15 @ 13:50:03
URL: http://tiie.blogg.se/
Postat av: Pian

Hejsan! Jag är med i en fototävling och skulle behöva din hjälp med en röst. Hoppas du ställer upp! Kram http://www.svenskaspel.se/p4.aspx?pageid=823&image_id=2636

2009-07-15 @ 19:15:48
URL: http://ruweni.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0